Dagens fråga

DATUM: 2011-02-09 / TID: 20:58:51


Satt och funderade på det här med försäkringar. Jag är ju evigt tacksam för att jag för det första har mina hästar försäkrade, är ju faktiskt inte alla som har det tyvärr.

Jag kan säga att jag blev lite halvt gråtfärdig när jag fick räkningen idag som var något saftig. Ni kan ju tänka er själva, en häst på klinik i 6 dagar varav 2 dagar är under jourtid. Sen gjorde det väl inte saken bättre att Gastrogard sprutorna kostade 550 kr st och jag skulle köpa 9 stycken :O Försäkringen tar heller inte receptbelagda mediciner, bör tilläggas. Huvudsaken är ju att han blir frisk givetvis..Men nu till frågan:

Hur högt är era hästar försäkrade? Alltså vad är taket på veterinärvården?

Jippan är försäkrad i Agria Bas och har en veterinärvård upp till 60 000 kr. I dagsläget hade jag velat ha honom högre försäkrad då långt över halva veterinärkostnaden redan är använt på mindre än 2 veckor. Vet en del som har upp till 30 000 kr också, men det är ju egentligen ingenting om man ser vad som kan hända och hur snabbt det drar iväg kostnadsmässigt. Säger bara en sak, när det väl händer något så är man verkligen tacksam över att ha en försäkring och det är värt att betala en lite högre premie för att höja summan för veterinärkostnaden.


Kommentarer
Postat av: Emilie

Tusan oxå, blev det ingen bildstund??? Jag ville verkligen ha en länk... Vill ha mer läsare!! Hehe!!

2011-02-09 @ 22:26:45
URL: http://barabus.bloggplatsen.se
Postat av: Karro

Ja utan försäkring klarar man sig faktist inte, tycker jag iaf..

Har samma som du och fick använda den väldigt tidigt i mitt hästköp, efter ett par månader bara tyvärr, med 2 jourtider och 2 dagar på klinik samt massa medicin och sprutor.. den notan va inte heller kul, (dock inte i din summa men ändå :P) men då tog ju färsäkringen nästan allt faktist, tack o lov :)



hade inte alls tänkt att man skulle behöva använda den så tidigt men aja, saker kan som sagt hända när som helst och då måste man va beredd! :)

Önskar dig lycka till med din skrutt iaf!

2011-02-09 @ 23:11:58
URL: http://iloveeco.blogg.se/
Postat av: Anette Nord

Glory är försäkrad av sin ägare, så jag vet inte riktigt vad han har för försäkring. Dock hade jag min förra häst, Komppanjon försäkrad i Folksam med Rehab tillägg, Liv 20,000kr, Vet. 100,000kr.

& det var jag väldigt glad över när han skadade sig i hagen, Han stod på Strömsholm 10dagar (10/7-20/7 2009), åkte in på en fredagkväll akut, han sederades & opererades, samt fick medicin under hela tiden han stod där, totala "notan" slutade på 38,612kr & jag är glad att jag "bara" behövde betala 6.960kr.



Försäkringar är jävligt bra :)

2011-02-09 @ 23:20:08
URL: http://anette-nord.blogspot.com
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Båda mina båda är livförsäkrade och vet 50.000 var och en tilläggsförsäkring på båda som heter rehab extra. Som tar hovbeslag och mediciner även ET behandling laser osv. vissa alternativa behandlingar. Och resor med djurambulans och även andra resor i viss mån.

Jag skulle aldrig våga ha häst oförsäkrad .Det kan bli så himla dyrt så fort.

mvh/Q

2011-02-09 @ 23:23:58
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: josefine

Men shit...



Jadu jag har Bellan försäkrad i Agria, nu har jag hjärnsläpp så kommer inte ihåg mycket mer än att det är för 30.000:-, och att jag varit påväg att höja till 60.000:- flera ggr.



Däremellan tror jag det krävs ett böjprov. Och SMART som man är så glömde jag givetvis bort det när jag fått henne helt ren på böjprov. De hade ju varit perfekt... Menmen.



2011-02-10 @ 06:58:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har alla mina hästar försäkrade via Folksam med en a1 vet på 100.000:-, med tilläggsförsäkringar för buköppning och rehab extra (vet hur dyrt det blir om man blir tvungen att operera så skulle aldrig kunna tänka mig att ha något mindre), sedan har jag a1 liv på dem alla också med varierande försäkringsbelopp mellan 50.000:- och 120.000:-.



Har dock gjort ett undantag för Nino, då både han och jag är ense om att han inte ska behöva gå igenom någon operation eller större rehabilitering, 25år gammal och med rätt mycket cancer i kroppen. Så på honom har jag bara en försäkring som täcker trotjänaravlivning, och sen har jag 25.000:- på ett låst konto där jag började spara undan den tidigare årspremien då jag avslutade hans livförsäkring.

2011-02-11 @ 12:32:29
URL: http://stallpaarni.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har Tingeling A1 försäkrad i Sveland med veterinärvård på 100000 kr och enbart en fast självrisk (blir en högre premie per år men det är det värt) och livvärde på 30000 kr.



Min tidigare shettis hade jag också i Sveland med 100000 kr i veterinärvård, men med en lägre livförsäkring, och jag var glad över att ha det på honom den dagen han hade fått en broddspark på vänster bakhasbursa som perforerades och fick opereras. Vi kom in på jourtid och han fick opereras dagen efter och stod sen i en vecka på Ultuna, det gick på 40000 kr med efterkontroll med röntgen etc och då fick jag stå för 12000 kr eftersom jag då hade den fasta självrisken och de tillkommande 20%.

Därav att jag idag valt att hellre betala en högre premie varje år men enbart ha en fast självrisk.

Dock ingår inte mediciner tror jag.

2011-02-15 @ 08:08:24
URL: http://lilatiger.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0