Fördomar om travare - ett hett ämne?

DATUM: 2011-02-01 / TID: 09:36:28


Många med ridtravare upplever ofta ganska mycket fördomar om deras kära hästar och blir väldigt upprörda över detta.

Det finns alla typer av hästmänniskor med alla dess möjliga inriktningar och mål. Vi alla är olika och det måste vi få vara, alla har sina åsikter och synpunkter på saker och ting, och tänk om vi alla tyckte lika, tänk vilken värld vi skulle leva i då!

Jag själv har aldrig någonsin stött på någon fördom om travare. Visserligen har jag aldrig varit ute på tävlingsbanorna med Jippan, men jag jobbar bl.a i en butik där jag stöter på väldigt mycket hästfolk varje dag där vi disskuterar hästar och olika hästraser. Jag har mer fått en positiv attityd när jag säger att jag är ägare till ett varmblod - en travare! Folk blir intresserade och frågar allt möjligt vad gäller träning osv.

Jag kan tänka mig att det många gånger sitter i "en ridtravares huvud" att vi upplever fördomar, för det är det enda vi uppmärksammar oss på. Vi vet att vi har hästar med de inte allt för bästa förutsättningarna både ridmässigt och exteriörmässigt sett. Vi vet att våra hästar inte har en bra hopp- eller dressyrstam, men vad sjutton gör det? Huvudsaken är väl att du som ryttare och hästägare får ut det du vill med din ridning och skaffar häst utefter dina mål och krav?

Det finns väldigt många fina och väridna travare på både dressyr- och hoppbanorna runtom i landet, och om folk tittar snett på det så har det bara med avundsjuka att göra, inget annat! Jag tror att de som verkligen vill satsa på sina ridtravare och når sina mål ska stå upp för detta och inte skämmas över att ha en ridtravare, för det är just det jag tror att många gör. Därav upplever man själv fördomar, man inbillar sig att folk får en nedlåtande ton.

Sen är jag en sådan människa som gillar väldigt mycket utmaningar och jag tror att det var just därför jag valde en ridtravare, han har långt ifrån de bästa förutsättningarna för att bli den perfekta ridhästen men varje litet framsteg vi gör är guld värt och det är det jag tycker är hela grejen med ridningen - att utvecklas tillsammans! Han är perfekt för mig och mina mål och det är just det som är huvudsaken! Hade jag velat satsa riktigt hårt på dressyr eller hoppning så hade jag valt att skaffa mig att halvblod med bra förutsättningar, men nu är jag inte ute efter det.

Jag tror att väldigt många med ridtravare jämför sig allt för mycket med exempelvis halvbloden, halvbloden har mycket bättre förutsättningar - de är avlade för ridning, det är inte en travare och vi kan därför inte sitta och säga att våra ridtravare har lika bra förutsättningar - för det har dem inte och så är det, det är också sånt här som gör att fördomarna mot ridtravare uppkommer.

Det finns som sagt väldigt många och fina ridtravare som har hamnat i rätt händer och som är otroligt välridna som har gått långt och kommer gå långt, men det är långt ifrån alla. Det är en tanke man ska ha med sig när man skaffar en ridtravare! Det krävs enormt tålamod och tid för att skola om en travare till en bra ridhäst.

Så alla ridtravarägare, kämpa på och var stolt över din häst! :thumbup:


Kommentarer
Postat av: anni

Riktigt bra skrivet!

2011-02-01 @ 10:11:46
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan. TÄVLINGAR PÅ BLOGGEN!

Hej! Du ställde en fråga på min frågestund. Nu kan du hitta svaret på frågan på bloggen! :)



2011-02-01 @ 10:54:01
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Emilie

Fantastiskt bra skrivet!! Otroligt fin header förresten! Kram

2011-02-01 @ 13:16:03
URL: http://barabus.bloggplatsen.se
Postat av: Viktoria :)

Helt rätt det du skrev! :)

2011-02-01 @ 14:03:30
URL: http://viktoriaforsberg.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Tänkvärt =)

Nya headern var jätte fin tycker jag ^^



mvh/Q

2011-02-01 @ 14:47:59
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Lamia - Hästsport

Min bästa hästs mamma är travhäst :)

2011-02-01 @ 14:56:37
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Malin

Älskar nya headern! Superfina bilder!



Bra skrivet, du har så rätt i allt du skriver. Jag har heller inte direkt stött på några fördomar. Dom flesta som ser Prinsen blir imponerade och tycker att jag gjort ett bra jobb medd honom. Jag tror faktiskt att det gnager lite skam inom dom som försöker försvara att dom har en ridtravare.

Jag söker utmaningar, varför skaffa en "färdig" häst då? Jag skäms inte över Prinsen, han är det finaste jag har och jag skulle inte byta bort honom mot självaste Totilas ens!

2011-02-01 @ 15:29:55
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: Ida Lundgren

Hej hej!



Vad kul med ridtravar människor :) Jätte fin blogg, kommer fortsätta läsa den! Jätte fin häst med för den delen, verkligen! :) Det du skriver är jätte bra! Kul att jag hittade bloggen, blev jätte glad faktiskt :)

Mvh/ Ida

2011-02-02 @ 20:53:14
Postat av: Bonnie

Jag har har hört mycket fördomar mot ridtravarÄGARNA, sällan själva hästen. Kan bero på att jag var på strömsholm mycket där det är väldigt mycket folk och fina hästar med olika erfarenheter och ofta stött på "min travare är minst lika duktig på dressyrbanan som din 200.000 kr halvblod med perfekta förutsättningar och domare dömer bara ned pga frysmärkningen". Jag har tyvärr stött på ett gäng "12 åring som kan allt efter ett halvår på ridskola som får en billig häst(travare) och sen red de aldrig mer för någon..." vilket är extremt tråkigt vilket ger ett rykte för travaren. Sen finns det ett gäng sådana med ponnyer också.

När det gäller Majsan får jag bara positiv respons på att hon är väldigt ridbar och stencool med bångstyriga dressyrhästar.



Men jag tror också att ridtravarägare oftast snurrar in sig i fördomarna mot travare och förstorar allt och gör det mer än vad det är.

2011-02-02 @ 23:59:02
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för en kanontext! Jag har varit ute på en tävling med ridtravaren jag rider, folk kollade, men jag tror nu efter din text att det var med som, "shit, hon kan ju faktiskt" fast det var bara på framridningen, då vi skämde ut oss på banan XD annan historia.. Men en omskolad travare kan faktiskt mycket.



Hon jag rider kan skänkelvikningar utan problem och rygga och hoppa!



Dock kan man höra, varför lägger du tid på en travare?

En gång jämförde jag travarens personlighet med en kompis ponny.. det var inte populärt, hon blev jättesur och ledsen (?)



ÄLSKAR DIN BLOGG! "för att travare kan"

2011-02-07 @ 09:46:56

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0