Hovslagaren...

DATUM: 2011-02-22 / TID: 10:27:13


...Har precis varit här. Jippan hade lite strålröta på vänster fram samt att höger baksko, på något konstigt vis, hade vridit sig och förflyttat sig ett par cm på sidan så Jippans hov låg liksom några cm utanför skon :S Sömmarna hade ju självklart följt med och någon hade gått av och några hade åkt in i själva hoven. Skitskumt! Han skulle ju varit skodd för ca 2 veckor sedan, men han har ju varit på kliniken samt varit sjuk så det har ju inte gått, även fast jag velat.

Han var även mer "trasig" på sina hovar idag än vanligt. Han brukar ha jättefina hovar och en superbra hovkvalité och det brukar han få beröm för, men nu var de som sagt lite mer trasiga. Hovis skodde han lite trängre idag eftersom han var lite flisad på höger bak, så jag kommer sko om han om några veckor igen.

Idag blir det nog en pysseldag med hästarna. Cindy har rullat runt i sitt kiss så hon ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, så hon ska få sig en ordentlig rykt, hur lätt det nu är att få en vit häst ren :S Sen ska Jippan få en helkroppsmassage. Kände igenom honom förut när jag ryktade och han känns lite spänd över länden/korset, han liksom ryggade till just där och kändes allmänt spänd.

Nästa gång hovslagaren kommer ut ville han även ge mig tappskokompetens, så han ska lära mig hur jag slår på en tappsko, vilket är jättebra att kunna! :)

Sakna

Kommentarer
Postat av: Malin

Vem skor dina hästar?:)



Sv:förstår det!

2011-02-22 @ 10:51:26
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Emma

Jättefin häst :)

Älskar verkligen varmblodiga travhästar!

2011-02-22 @ 11:06:44
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: jahaja :) ska ta ut en från Jönköping i början på mars :) om du vill vänta så kunde hon ta fler hästar!:)

2011-02-22 @ 11:56:17
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Eleonor

En så otroligt snygg och välriden ridtravare! :O

2011-02-22 @ 11:58:23
Postat av: Bonnoe

Tappskokompen är super! Väldigt skönt att kunna banka på skorna själv när de flyger...



Ang, den dåliga hovkvaliten så kanske det har att göra med när han var dålig, magproblem har en förmåga att visa sig på resten av hästen med dåliga hovar och päls...

2011-02-22 @ 13:03:01
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Då var jag inte helt ute och cyklade då med hb/vf.

Att han är spänd över länd och kors kan mycket väl även bero på detta.Att ha tappskokompitens är inte alls dumt.Det har jag.Men fjossig som jag är vågar jag ändå inte slå på tappsko. ringer och bönar och ber till hovis så han får komma och slå på haha..

mvh/Q

2011-02-22 @ 13:28:23
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Tycker gott du kan ha lite is i magen när det gäller klinikbesök.Han har ju blivit gradvis bättre och bättre ändå.Jag visste ju tex inte att det var tjall med skorna på honom nu och det kan mycket väl vara en bidragande orsak.Så ha lite is i magen du och se var det bär hän hel enkelt.För hur det än är så är det så mycket just nu som kan bidra för jippan när det gäller hans rörelse mönster och det gäller nog att göra nått åt en sak i taget för att komma fram till varför.Och hovröta och skoning tex är en bra början att göra nått åt och sen vidare efter det om han inte blir bättre.

Tycker det är väldigt intressant att följa er två och just för att du är så mån om din häst det värmer gott i mitt hjärta att se.

Alla ridtravare har inte en sådan ödmjuk och omsorgsfull ägare som Jippan.

Din häst är mycket lyckligt lottad.

mvh/Q

2011-02-22 @ 14:05:31
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Har du msn föresten?

mvh/Q

2011-02-22 @ 22:44:44
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0