Jag misstänker...

DATUM: 2011-02-24 / TID: 19:48:42


...att Jippan har åkt på Lymfangit :( Han var varm i hoven och hade ökad puls nu i eftermiddag. Han har även börjat öka i temp och har nu ytterst lite feber.. Misstänker att det kommit efter skoningen så imorgon kommer hovslagaren ut igen för att visitera sen får jag nog ringa ut veterinären så han får pencilin. Stackars Jippan alltså, fattar inte hur mycket han fått stå ut med på sista tiden.

Jag blir nästan avskräckt från att gå ut till hästarna nu för tiden, det känns som om det är något nytt varje dag nu :( Vet snart inte vad jag ska göra längre men jag har snart ingen energi kvar. Dessutom har Jippan jätteont i ryggen. Försökte massera honom lite förut men han högg åt mig, piskade med svansen och försökte sparka mig så fort jag rörde vid honom. Han har fått två stora knölar precis vid länden intill ryggraden och jag förstår inte varför, blev lite rädd att det var njurarna som felades, men de måste ju sitta lite längre ner. Filmade lite hur han betedde sig när jag tog där. Någon som kan ha någon aning om vad det är? (lägg märke till att det åker upp som en knöl på vardera sida när jag drar med handen).

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, har verkligen inte sett något liknade förut...



Läskigt, det märks ju i alla fall att det gör ont!



Testa tagit ut en hästmasserare/akepunktur (stavning?)

2011-02-25 @ 21:52:52
URL: http://stallmolke.blogg.se/
Postat av: emilia

min häst ömmar oxå i ryggen just precis på samma ställe som din häst, det är förmodligen inte din sadel om du vet att den lgger bra, då kan det vara att han spänner sig och får spänningar där eller så är det träningsverk. jag har ut kiropraktorn till min häst väldigt ofta, typ varannan månad. du kanske ska testa att ta ut nån som kan säja vad det är. om det inte är så att han är halt nån stans, då kan dom få ruskigt ont i ryggen. min häst var halt i vänster bakknä och höger fram kota, då märkktes det i ryggen. så detkan i princip vara vad som hellst. träningsverk, tryck från sadeln, osv. taut nån som vet som kan kolla på hästen är mitt råd. blir det inte bättre efter att han masserad/gjort aukupunktur osv så är det nått annat fel. då skulle jag rekomendera dig att ta han till en ordentlig veterinär som kan göra böjprov åp hans ben. då får du säkert fram nått problem. om inte så är det bara omhet eller tryck från sadeln och då kan du behöva massera ofta och ha på back on track eller annat värmande. :) det är avd jag tror! när du maserar han så får du ALDRIG masera precis på ryggen, utan att du maserar på sidan av rumpan endå upp till ryggraden, det är där musklerna börjar, så slppeer det dr så släpper det över hela ryggen :) hoppas han blir bra ! fråga om det är nått, har ganska stor erfarenhet eftersom min häst har haft mkt rygg,sadel, och såna problem när jag köpte henne :) kram emilia

2011-02-26 @ 08:29:19
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Sara

Häxan hade samma problem ett tag...men hon hade två knölar vid ryggraden och då var det kotorna som gått åt....

2011-02-26 @ 12:17:05
URL: http://ireaditinabookonce.blogspot.com/
Postat av: emilia

sv; jaha va tråkigt :( min häst har varit halt i 5 månader, men nu har jag ridit henne i ca 1 månad. så skönt. hoppas verkligen inte han måste stå så länge <3



men det är bara för ´dig att göra så mkt du kan. nu vet ju inte jag vart du bor, men jag kan starkt rekomendera min veterinär. om du berättar vart i bor så kan jag avgöra om det är för långt för dig att åka :) kram

2011-02-26 @ 19:20:20
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Malin

Men aj!stackarn:(

2011-02-28 @ 12:12:03
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0