Kritiskt läge

DATUM: 2011-02-01 / TID: 20:31:07


Imorgon bitti kommer veterinären ut och slangar Jippan med vatten. Jag trodde han skulle börja dricka idag då han var mycket piggare och ingen temp. Men han har inte rört en enda droppe vatten :O Så nu har han inte druckit sen i lördags natt och han börjar bli rejält uttorkad.

Ringde veterinären på kliniken och rådfrågade hur jag skulle göra och han gav mig en massa tips och trix för att få han att dricka, men icke! Han tyckte jag skulle avvakta tills imorgon bitti så får det helt enkelt stoppa ner en slang i magen och tvinga i han vatten.

Nu ikväll hade han fått feber igen, så han är antagligen påväg mot en ny topp. Han måste fått i sig en rejäl infektion av något slag, så imorgon blir det utredning. Stackars min lilla kille :(

Jag har aldrig varit med om det här beteende tidigare. Att de blir trötta och slöa och tappar aptiten och inte vill äta när de har feber är ju en sak, men det konstiga är att han äter allt som är torrt, men så fort det är minsta lilla vattendroppe så blir han helt förskrämd.

Jippan älskar ju t.ex äpplen, det är en av hans största favoriter och även morötter. Så vi åkte iväg och köpte morötter, äpplen och äppeljuice. Morötterna äter han med god aptit men så fort jag lägger på några droppar vatten så vägrar han äta. Och äpplena ratade han, antagligen för att det är saftigt och vätska. Han äter musli men inte ihop med betfor för det är blött. Han står då och sorterar bort muslin ur betforen och är väldigt försiktig med vad han äter. Ger jag han godis luktar han på den jättelänge, tar den försiktigt med framtänderna och drar den sakta in i munnen för att se hur den smakar.. Riktigt konstigt beteende tycker jag. Han står även och håller på med munnen en jädra massa, precis som om han försöker spotta ut något som smakar pyton, men jag kan inte se något.

Funderar på om Fenylbutazonet kan ha gett honom någon biverkning..Jag kan helt enkelt inte fatta det. Får se vad proverna visar imorgon för det här är riktigt skumt! :S


Kommentarer
Postat av: Malin

Aldrig hört talats om det beteendet eller vad ma nnu ska kalla det. Men ni har verkligen inte lyckan med er, uppriktigt sagt är jag riktigt ledsen för er skull och jag hoppas att veterinären hittar felet på din fina häst.

2011-02-01 @ 22:04:12
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Men huvva vilken otur.. Hoppas verkligen de löser sig!



Du har förmodligen testat, men om INTE: har du testat saft? betfor?

2011-02-02 @ 11:41:46
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Men?! Vad fasen.Nått sånt här har jag heller aldrig varit med om.Just att han väljer bort att med vätska.Men äter allt torrt.

Mycket knepigt måste jag säga. =/

Provat att ge honom varmt vatten i stället?

mvh/Q

2011-02-02 @ 12:57:07
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0