Longering + Film

DATUM: 2011-02-19 / TID: 18:05:02


Var ute tidigare idag och longerade Jippan. Idag var han inte lika halt som igår, men fortfarande oren/halt. Hade svårt att se hur "illa" det var i skritten, så det fick bli lite trav för att se om det blev värre. Idag var jag på ribanan där det är mycket jämnare underlag.

Jippan hatar att bli longerad, så det var en hel del krumphopp och bakutsparkar innan han ens började slappna av lite. Han förstår inte alls poängen med att springa runt mig, sen har det hela med dominanten att göra också, han är som sagt en väldigt dominant häst och något jag verkligen behöver träna bort hos honom. Han vill helt enkelt inte acceptera longeringen och jag har inte jobbat honom på lina/töm så mycket öht heller, så jag förväntar mig inte så mycket.

Slänger ut en liten film från dagen. Ni får dock ha överseenden med att han håller på som han gör, han är allt annat än lätt just nu för tiden ;) Orkade inte sitta och klippa bort alla hans små hopp och skutt :P Kommentera gärna vad ni tycker.



Jag har beslutat mig för att
först och främst kolla om magen är bättre på honom. Detta kommer jag att göra i början av mars, om ca 1½ vecka när vi ska på åb. Sen kommer jag att boka tid på Husaby hästklinik för en hältutredning. Jag känner mig inte helt trygg med den veterinären som gjorde den förra utredningen i Skara. Så hellre att de börjar om på nytt på en ny klinik och jag får kunniga människor som kan prata för sig. De är för övrigt väldigt kunniga på hältor där, så det känns bäst!

Får se hur jag gör med
Jippan, om han ska stå helt på vila och bara gå och skrota i hagen tills vi har tid för utredning, eller om jag ska försöka skritta honom lite. Jag får se hur jag gör, han mår verkligen inte bättre av att bara stå :(

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Vilken otur ni har:/

Skulle nog köra på promenader och skritturer om han mår bättre av det än att stå.

2011-02-19 @ 18:38:31
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Fast han ser ju betydligt bättre ut i dag.Mycket bättre faktiskt.Åk in med honom till den andra kliniken du och börja om.Jag hade nog gjort samma sak i det här läget faktiskt.



sen måste jag säga sheit!! vad han blockade xD det är väl vi sånna där tillfällen man är glad att man inte sitter på asg

mvh/Q

2011-02-19 @ 18:58:21
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Åh så jag och min stavning "BOCKADE" ska det givetvis stå.xD

mvh/Q

2011-02-19 @ 18:59:35
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: LINA

SV; Ja det får vi hoppas. Han är i normala fall så väldigt livliv och faktiskt riktigt jobbig, men just nu är han som vilken annan häst som helst, så det syns kanske inte så väl för folk som inte känner honom.

2011-02-19 @ 19:19:06
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Carro

låter som en väldigt bra ide måste jag hålla med om :)

jaa, det tog väl nån månad innan han blev helt ok, eftersom han ömmade så mkt när han gick så fick han vila, eller promenera på mjukt underlag bara den perioden. Vi red inget då, eftersom han så tydligt hade ont. tränade mkt från marken istället (vi jobbar ju med PNH, besök gärna parellikusken.blogg.se, hon som var halvfodervärd på min pålle förut och som började jobba detta med honom)och det var jättebra att verkligen få anledning att jobba med detta. Min pålle är åxå väldigt dominant, och det blev ett ypperligt tillfälle då det är väldigt stimulerande för hjärna och kropp utan att man rider dem :) Gör susen för trolliga hästar ;)

2011-02-19 @ 21:02:21
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Carro

Förresten, tittade på filmen åxå ;) han ser ju som sagt mkt bättre ut, så jag tror säkert att det kan ha med rötan att göra. verkar ju vara fint och mjukt underlag, och då känns ju inte rötan av lika mkt heller.

han ser ju jättefin ut på linan, han jobbar ju på ändå, även om han har lite bussprång för sig :) min pålle vill gärna markera in mot linföraren, men din han travar så fint runt ändå med lite bus emellanåt :)

och så härligt att du bara fortsätter, utan att göra nån affär av det, gilla :D

2011-02-19 @ 21:07:24
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Julia

Idag såg det ju MYCKET bättre ut :) Men om jag vore dig skulle jag nog också velat tagit honom till vet. för att reda ut vad som är fel!

2011-02-19 @ 21:28:03
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Nicole

Har du provat att löslongera? Min vbl valack är jättedominant och jag kan inte longera honom på lina. Han står mest på bakbenen och försöker skrämmas eller sparkar bakut och vägrar gå framåt. Provade löslongera och han går som en klocka.

Det kanske skulle funka bättre för din med? Nu har jag tillgång till ridhus vilket underlättar allt när man ska ha en häst lös. Men du kanske kan ha din lös på en ute bana...Lycka till med allt förstår din frustration med tanke på vilken sjukdomshistoria min herre har...

2011-02-20 @ 10:17:20
URL: http://vexus.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0