Sadelutprovare - Något att lita på?

DATUM: 2011-02-14 / TID: 20:37:51


Jag fattar verkligen inte varför så många blir upprörda över att en del själva väljer att prova ut sadlar till sina hästar? En del kan inte förstå varför man inte tar ut en sadelprovare. Nu menar jag inte att alla kan prova ut sadel själv, absolut inte! Men många som provat många olika sadlar och verkligen är insatt i hur en sadel skall ligga anser jag har kunskap att själv kunna prova ut en sadel på egen hand.

Sen finns det
hästfolk som inte har den blekaste aning om hur en sadel ska ligga och det kan gå riktigt illa, så är man osäker ska man ju självklart vända sig till en sadelutprovare eller någon annan som kan.

Jag själv litar
inte alls på sadelutprovare, har varit med om för många 'skojare' som sagt sig vara sadelutprovare men som inte alls är utbildade eller särskilt insatta. Nu har jag själv aldrig anlitat en sadelutprovare, men jag vet ju bara hur en del är som jag träffat på. DET är skrämmande. Folk litar sig blint på att dessa männsikor kan.

Jag själv har alltid provat ut mina sadlar själv. Till en början, innan jag hade kunskapen, har jag haft sadlar som både legat i framvikt och bakvikt, varit för långa och för svängda, men aldrig under en längre period. Jag har lärt mig att kunna se, känna och klämma och därefter kunna avgöra om sadeln passar just min häst.

Vad anser ni? Provar ni ut era sadlar själva eller anlitar ni en sadelutprovare?


Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Håller verkligen med dig Jennie! Och jag fick lite känslan av att du kanske såg kommentaren jag fått..



Men jag tror det mesta handlar om okunskap. Folk tror att det ska vara svårt (vilket det oxå är innan man lärt sig), och eftersom sadeln är så pass viktig tror jag inte dom vågar sig sätta sig in i att ens försöka själv.



Jag vet inte.. jag spånar bara lite. Men jag tycker det är så mycket enklare att ha kunskap om det själv, för då slipper man alla tusen olika svar om hur sadeln ligger, man slippar oroa sig för om man har en bra sadel eller inte. För man vet själv.



Sen har jag hittils aldrig sett någon sadel som varit utprovad som legat bra, tyvärr. Sorgligt men sant! Senast förra veckan köpte en bekant till mig en sadel som låg i bakvikt, och hade den legat i balans hade den troligtvis blivit för svängd. Dvs hela sadeln är bara helt fel. Det är så trist! Och den sadeln var "utprovad"... :-/



Hästen Emma hade hemma i somras, som jag red ibland, Shamell. Han hade en utprovad sadel.. Jag tror inte jag sett värre faktist. Så extremt den låg i bakvikt har mitt öga aldrig skådat.



Det är helt sjukt. Dessutom tycker jag att ska man kommentera som tjejen gjorde till mig så bör hon gå på lite mer fakta än sådär. Jag menar jag har jäkligt stor koll på min hästs kropp för det första. Så blir det någon förändring i ryggen märker jag det långt innan det förstört henne. För så långt skulle det aldrig kunna gå, med min koll. Och ET och massörer, veterinärer skulle aldrig berömma henne så mycket som de gör, om hon hade felaktiga sadlar.



Menmen..

2011-02-14 @ 22:20:08
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Provar oftast ut mina sadlar själv. Har tagit ut sadelprovare när jag vill prova flera olika sadlar som de har med sig men då klämmer jag där själv också.



Sv: Tack! Och det är väl klart att du och fina Jippan ska få vara med:)

2011-02-14 @ 23:01:15
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Anna

Har INTE haft ut någon sadelutprovare till någon av mina hästar. Dock har Tabasco en massör som också är sadelutprovare...första gången hon masserade honom ville hon gå igen alla 3 sadlar och lägga dem på ryggen för att se hur de låg. Vilket vi gjorde. Alla låg enligt henne bra:)Ska tillägga att jag inte red med dem utan hon tittade hur de låg på hästryggen.



Det finns säkert jättebra sadelutprovare men tyvärr många mindre bra också:S Då hästen rygg oftast ändrar sig titt som tätt beroende på årstid som sommar och vinter...är det en stor fördel om man själv har något hum om hur en sadel ska ligga och kan avgöra om sadeln ligger fördelaktigt:)Är man osäker brukar det alltid finns hjälp att få av någon man känner. Det har jag gjort när jag har varit osäker...har en kompis som är duktig på sadlar:D



Mvh Anna & Tabasco:)



Mvh Anna & Tabasco:)

2011-02-14 @ 23:11:11
URL: http://www.anaby.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Anlitar och anlitar...

Jag har varit med så pass länge att jag vet vilka i min omnejd som man kan lita på när det gäller den här delen.Och jag har även sett en hel del väldigt dåligt utprovade sadlar i mina dar.

Det jag tror är väldigt viktigt är att man själv inte är helt novis när man åker till en utprovare .För tyvärr är det så att det är en marknad som är lukrativ för folk som vill tjäna pengar på andras okunskap.Ock då blir det ju tyvärr på hästarnas bekostnad.

Och det är i min mening ytterst få utprovare som är något att hänga i julgranen så att säga.Somliga har ju bara gått en tvådagars kurs tex.Det är ju skillnad på en DIPLOMERAD sadelinprovare och en auktoriserad Sadelinprovare tex.Ska man bör man vända sig till den sistnämda alt en sadeltekniker.



Jag har iof haft förmån också att gå i praktik hos en utprovare hos ridin tex vilket gör att man får en helt annan inblick i hur sadelvärldens ser ut.Och jag har varit på flera utprovningar av en rad kända märken.Där man fått möjlighet att verkligen ta russinen ur kakan så att säga.



Ändå anser jag att jag bara har baskunskaper i ämnet.Men har fackkunnigt folk att vända mig till när jag behöver med långt mer erfarenhet än jag själv.

mvh/Q

2011-02-14 @ 23:18:47
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

jag provar själv. Vågar inte lita på någon annan..

2011-02-15 @ 08:39:38
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: melinda

håller helt med, har varit med om mycket olika sadlar nu, och jag tycker det är bsät att testa själv, PGA att jag Vet hur en sadel ska ligga, skulle aldrig expremintera (stavning) själv om jag var okunnig i ämnet, nu har jag haft både ett varmblod som var svår att hitta en sadel till, och min nurvarande ponny! :) man ska nog alltid ha ett öppet sinne när det gäller allt hästfolk, sadelprovare, hovslagare osv...

2011-02-15 @ 11:04:52
URL: http://melliskung.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den sadeln som jag har nu till min häst är utrpovad. Men har kollat hur den ligger med jämna mellanrum så den passar fortfarande. Dem som kom ut var Sadelgrosissten så jag litar på dem i alla fall.



Fick dock höra av en kompis som köpt en sadel för 6000:- att den passade perfekt till hästen (sadelprovaren sa det) Sen var det något märke som jag inte kommer ihåg vad det var. Men hur som helst så funkade den inte allas för hästen. En vecka senare så gick det knappt att rida på den, då fick hon höra "att så ska det vara, sadeln har inte format sig till hästen än" Sedan gick den sönder och hon såg att den var fylld med löv :S

"sadelprovaren" hade i alla fall hyllat denna sadel till skyarna...

2011-02-15 @ 12:35:21
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: LINA

aldrig sadelprovare! Har bara dåliga erfarenheter

2011-02-15 @ 15:16:41
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Förstår inte riktigt grejen med sadelutprovare. Sunt förnuft funkar alltid bäst, och om man är osäker är de bättre att fråga nån man litar på än någon som bara tänker på att tjäna pengar.

2011-02-15 @ 18:53:37
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Anonym

men sen går man till en sadelprovare som man VET kan också som många pratar gått om och man vet att han har utbildning :p

2011-02-25 @ 20:47:50
Postat av: Anonym

Jag blev rekommenderad en sadelutprovare som jag tyvärr tyckte var en oerhört knepig människa... Kom försent, hade inte alls med sig sadlar enligt mina önskemål och tyckte inte hon verkade veta vad hon pysslade med riktigt. Skum känsla. Vi provade också ut sadlarna utan pad men hon rekommenderade att vi skulle rida med pad i början tills hästen, som är unghäst, musklat på sig mer över ländryggen. Dock säger min kunniga kompis nu att om vi nu lägger på en förhållandevis tjock pad under så blir ju sadeln mycket smalare än när vi provade ut den utan pad... Och borde således bli trång för hästen. Så hon tycker jag ska ta bort den. Kan padden dessutom förhindra häst från att komma upp med ryggen ordentligt och kunna bygga muskler? Någon som vet/har åsikter? Tycker för övrigt, för mitt otränade öga, att sadeln ligger bra på häst och den är skön att rida i och verkar funka bra. Men ska prova med att ta bort padden då...

2012-01-24 @ 10:32:08
Postat av: ???

Men snälla nån! Höj inte er själva till skyarna bara för att ni inte har hittat någon bra sadelutprovare ännu! Ingen KAN verkligen veta vad en felaktig sadel kommer göra med era hästars ryggar, rörelsemönster och skelett, såvida ni inte är utbildade för det. Ni är väl knappast era egna doktorer bara för att ni minsann känner er själva bäst? snälla, var då inte så Naiva att ni tror att bara för att ni har haft häst ett tag så kan ni mirakulöst ALLT det finns att veta om sadlar, för så är knappast fallet. Många kan, men lite vett, se om en sadel följer hästens vinklar och förhoppningsvis känna om en sadel är för smal eller för vid. Men där slutar verkligen inte en sadelutprovares jobb. De går ju knappast i skolan i flera år, och betalar en massa pengar, för något vem som helst kan räkna ut - det måste ju ni också förstå.

Jag kan däremot mer än väl förstå att om man har blivit bränd av en "sk." sadelutprovare så tror man att alla är likadana... men titta igen! Där finns många som verkligen brinner för att ni och hästen skall bli så nöjda som möjligt.

Jag har sett för många skräckexemplel där folk lekt "hemma doktor" för att inte reagera när jag läser ett sånt här forum. Även om man har äldre vänner som har hållt på med hästar hela livet, så skulle jag inte lita på dem fullt ut, såvida de inte har en UTBILDNING i ämnet. Jag menar herrergud, ni går väl inte till er granne och frågar om råd när ni är sjuk, bara för att hon troligtvis vet? nej, man uppsöker läkare, givetvis.

De små förändringarna i eran hästs rörelsemönster som kan uppstå av en felaktig sadel, kan jag garantera att ni inte kommer märka förens det är "för sent" och det verkligen har blivit något av det. I förlägningen troligtvis även något veterinärt. Ni där ute som mot all förmodan har hittat en sadel som passar till er häst säger jag bara - Grattis! för ibland kan det verkligen bli rätt ändå, men tyvärr härnder inte det ofta alls. Så tänk till INNAN ni tror er vara allsmäktiga och allvetande, och gör eran hemläxa så hittar ni någon jätteduktig på området som man kan ha en fin fortsatt kontakt med, och som verkligen vet vad denne gör med er häst!

2012-02-09 @ 11:54:03

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0