Som om inte det skulle vara nog

DATUM: 2011-02-18 / TID: 20:18:35


Var ute och pysslade om Jippan lite förut. Kände igenom alla muskler, ben, hovar osv. Upptäckte att han hade fått ganska mycket mugg som satt långt in i hovskägget, han får det varje år vid den här årstiden, oavsett hur rent jag än håller det. Tvättade bort alla "krystor" med varmvatten och grönsåpa som fungerar utmärkt och la på lite salva.

Sen bestämde jag mig för att skära bort snösulorna på honom för att kolla hur det såg ut, och där under låg en massa äckligt gegg. Gjorde rent det och märker att han fått strålröta på båda bak :( Som tur är kommer hovis i nästa vecka, så han kan kolla på det. Har smörjt med tjära så länge. Nästa år får det nog bli en annan variant av snösulor, som är mer "luftiga".

Imorgon ska jag longera honom i skritt tänkte jag, och se om han rör sig annorlunda utan ryttare.

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Här kan ju faktiskt svaret ligga i varför han rörde sig som han gjorde när du red också.Ta inte ut nått i förskott nu.Det kan ju faktiskt bero på strålröta/mugg och inte det som var tidigare.(tänkte på din senaste film)

mvh/Q

2011-02-18 @ 22:01:01
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Men usch då, vilken otur ni har! Hoppas allt blir bättre =)

2011-02-18 @ 23:27:51
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Carro

håller med Q, min pålle fick röta när han var trångskodd i våras tror jag det var. fick göra rent ordentligt flera ggr varje dag, nere i fårorna och överallt. Då vart han halt, vi kunde inte komma på vad det kunde vara, sen upptäckte vi rötan. När det var under kontroll så var han inte halt längre.

I början var han inte riktigt halt, utan bara ofräsch liksom, men sen så blev det värre. märktes i trav mest på böjt spår.



Hoppas du får ordning på oturen, tycker synd om er!

2011-02-19 @ 09:34:47
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Carro

det var så lite så, klart man hjälper till om jag kan :)

Fick tipset igår av min hovis att tvätta med descinfektionsmedel, då det är väldigt vanligt med svamp på strålen, kan göra ont. han tipsade om typ Vircon eller nåt annat du har. Förra hovisen tipsade om att ta gasbinda och gnugga rent med helosan i strålfåran.



har du hela sulor på hästen? då kan det ju bli väldigt instängt. jag använder inte såna på min häst längre, min första häst hade såna. han hade strålröta jämt :(

jag kör med snöringar istället, då är det ju öppet.



sen kan ju faktiskt allt detta komma från magen, iom att han är i obalans i magen så blir det gärna sånt här. ger du nåt tillskott eller nåt för magen? Så att tarmfloran stabiliseras?

2011-02-19 @ 11:57:13
URL: http://sartorius.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0