Dagens dressyrpass

DATUM: 2011-01-18 / TID: 14:39:34


Idag var Jippan en riktig propp att rida :O Allt började när jag skulle hämta honom i hagen, då han satte den busiga sidan till och började skutta och tjuta för att sedan springa ifrån mig. Märkte ju direkt vilket humör han var på.

Fick iaf in honom så jag kunde göra i ordning honom för ridning. Det har ju töat här i flera dagar nu, så all snö är nästan borta! :D Vilket gjorde att jag kunde rida mitt första dressyrpass på stubbåkern för året!

Jippan började med att kasta sig för mörka fläckar i backen, skena för snö som skvätte upp framför honom, fåglar som flög förbi, ja allt som han kunde tänka sig att bli rädd för bara för att få pinna på lite extra. Så han var ganska svår att få någon ordning på idag. Han var extremt ofokuserad och ville inte alls lyssna på förhållningarna jag gav honom. Han var dessutom blytung i handen och stenhård i munnen. När han väl lägger denna sidan till finns det inte så mycket att göra mer än att bara ignorera honom och låta han gå på fram i en friskt tempo. Han var inte loss i sidorna för fem öre och i stort sett vägrade att böja igenom, så jag körde en massa skänkelvikningar och öppnor tills han lossnade.

När han hade fått pinna på ett bra tag började han äntligen att slappna av mer och mer, men rätt som det var kunde han hoppa till för något, så det gällde att vara på sin vakt ;) Galoppen var dock väldigt fin, han gjorde väldigt fina övergångar från trav till galopp med bibehållen form och han var i takt med en fin bjudning. Jippan brukar väldigt ofta få lite bakåttänk i galoppen, men idag hade han väl inte tid med att tänka på det, idag skulle han bara fram! :)

Min propp, vettskrämd för spöken i buskarna ;)


Kommentarer
Postat av: Emma

Hahaha, busJippan! :P

2011-01-18 @ 17:12:24
URL: http://stallpaarni.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Vilken bild=0 Annars fin pålle=)

2011-01-19 @ 00:01:13
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Matilda&Vicky

Gud vilken fin häst!

2011-01-19 @ 06:47:52
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Malin

Sådana dagar är så jobbiga, jag hatar när Prinsen lägger sig i bettet och bara går fram som ett ånglok, dom dagarna finns det inte mycket mer att göra än att köra på (precis som du gjorde) och trycka till i samma tempo men ändå kräva att dem jobbar, tillslut blir det jobbigt att gå i det tempot så då brukar allt släppa och han beter sig som folk.



Härligt att galoppen gick bra =)

2011-01-20 @ 10:58:36
URL: http://marineprinsen.devote.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0