Dagens fråga...

DATUM: 2011-01-29 / TID: 21:06:52


...Gäller väl främst er med ridtravare, men ni andra får gärna svara ni också ;)

Kör ni era travare något eller är det enbart ridning som gäller? Om ni inte kör dem, varför inte?

Själv har jag aldrig
provat att köra Jippan, även om jag många gånger både varit och är riktigt sugen. Tror det skulle vara riktigt roligt och lite varierande träning. Min hovslagare, som haft Jippan i travträning, har dock varnat mig och sagt att jag absolut inte får köra honom utan hjälp från någon som verkligen kan. Han tror nämligen att Jippan kommer sätta full fart och att han aldrig får se oss igen ;) Hihi.. Men jag är lite småsugen på att köra in honom på nytt.

Problemet är att
Jippan är ganska hetsig när det gäller nya saker. Han tål inte för stora förändringar helt enkelt. Sen vet jag att han vantrivdes på travet, det var verkligen ingenting för honom. Så fort han kom till en travbana så gömde han sig bakom skötarna eller stoppade huvudet under armen på dem för att gömma sig. Med tanke på att han är lite "nervig" av sig och inte alls trivdes på travet är jag rädd att det på något sätt skall förstöra honom "psykiskt" om jag skulle sätta en sulky bakom honom. Han var ju avställd från travet några månader och sedan när de skulle försöka med honom igen gick det inte, han blev en helt annan häst och vägrade till slut att volta med sulkyn, han ville absolut inte upp till banan, han blev nästintill farlig. Därför fick han gå av travet för gott.

Men någon dag/gång i framtiden så kanske jag gör ett litet försök ändå. Är riktigt sugen iaf.Skulle vilja känna på känslan att få sväva fram bakom en riktig travare! :D




Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

bara tömkört.. vill köra men har vagn =/

2011-01-29 @ 21:40:24
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Carro

jag kör Storen ibland :) han tycker det är superkul! När man tar fram selen så bara lyser han upp och står alldeles stilla medan man gör iordning. han är så nöjd när han får dra sin vagn, "det här kan jag" liksom.

men man får inte kör fort med honom, för då kan han slå. Måste ha slaggjord ifall han blir busig ;)

Men jag myskör ju bara, lite lagom joggtempo, och det älskar han.

Superbra träning åxå, och så kan man själv bara sitta och lata sig ;) Fördelen är åxå att man kan ta med ungen, maken eller vafri kompis som sällis!

Sist hade jag och kompisen hennes häst på släp, perfekt motion för honom åxå och vi slog 2 flugor i en smäll.

2011-01-29 @ 22:32:07
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Anette Nord

Rider & tömmkör.



Han är aldrig travtränad eller ens inkörd, blev ridhäst som 3åring, är 10år nu, så ser ingen som helst vits med att köra in honom nu.

2011-01-30 @ 01:43:39
URL: http://anette-nord.blogspot.com
Postat av: Bonnie

Har inte kört Majsan, mest för att hon är rätt lätt i rumpan i vanliga fall och väldigt stoig. Skulle isf vilja ha en riktig vagn plus slagrem på, annars ska hon vara snäll och köra. Rida fort har vi däremot gjort(gått monte också;) det är härligt!

2011-01-30 @ 08:24:38
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Nicole

Jag tömkör Canoó. Tyvärr blir det alldeles för sällan. Jag har inte lärt mig hur man sätter på honom selen helt och måste ha mamma till hjälp =( Mamma har jobbat inom travet och vill provköra honom men vet inte om det blir av. Han ska tydligen vara jättesnäll att köra.

2011-01-30 @ 09:44:49
URL: http://vexus.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag körde Prinsen lite grann i början men jag tycker ärligt talat att det är fruktansvärt tråkigt och man känner inte samma kontakt som genom ridning. Prinsen verkar dessutom nöjd med sitt liv som ridhäst så jag känner att det där med körning haar vi kastat i papperskorgen haha

2011-01-30 @ 10:51:32
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: Erika

Jag varierar mellan att rida och köra. Det är bra för deras ryggar att variera och dra då och då emellanåt :)

2011-01-30 @ 17:19:29
URL: http://ridtravarna.blogg.se/
Postat av: Elin Forsman (guldlock)

Jag har två ridtravare, den ena brukskör jag ibland, fast jag är inte så duktig på det. De andra är inte inkörd, så han kan jag inte köra med vagn, däremot så tömkör jag han ibland.:)

2011-01-30 @ 18:17:11
URL: http://sakuranee.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har försökt att köra min men han var superrödd och stressad av att bara se rockarden. Jag tömkörde ju innan jag visade rockarden och det gick bra, men han kunde ju inte ens se på vagnen så jag har aldrig kört honom tyvärr

2011-01-30 @ 19:39:17
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Jag kör inte nu, men skulle vilja! Tänkte köpa en sele och börja lite smått, han har aldrig gått på travet, så jag vet inte hur mycket han kan riktigt =) Återstår att se! ^^

2011-01-30 @ 21:53:45
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: sandra

Kör Figge rätt som det är, på vintern är det ganska dåligt med det, men det är pga att vi inte har någonstans att köra egentligen. har en rockard så den blir så himla tung. Figge var tokpigg och sprang nog på åby igen första gångerna när jag körde honom. använde gummsinodd på honom för att han skulle få hjälp med att sänka sig och slappna av. nu kör jag utan. Det är hur skoj som helst att köra , speciellt en gammal v75 häst,! han kan springa fort ;) men oftast så tar vi det väldigt lugnt, bara någon gång ibland han får fräsa på. Han älskar att få ut och göra det han gör bäst. och speciellt när han inte känner längre att han måste stressa utan ta dt lugnt :) Det är något jag kommer göra mer och mer med honom ju äldre han blir : ) Pappa har följt med ut någon gång och kört figge när jag ridit Falcon. Det är riktigt mysigt! Blir mer till våren igen som sagt :) Hoppas jippan blir bra snart tycker jag och Figge :) Kramkram!

2011-01-31 @ 17:42:58
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Emilie

Jag kör inte Bus för jag tror att det skulle förvirra honom helt enkelt. Jobbar honom på töm dock och det funkar helt ok. Tror också att jag inte har kunskapen att sätta honom framför vagn då hans förra ägare har berättat att han inte är helt lätt!

2011-02-01 @ 13:25:16
URL: http://barabus.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Hej,har vart lite på trav och monté,

nu misstänker ju jag att du inte har någon travartrav lvar i han/henne. men rider du hästen och ökar tempot,ex vid en vanlig träning på en bättre grusad grusväg,då får du en sånt swiich i traven.



så länge du inte vill ha han inkörd på nått annat sorts vis kan du bara lägga på han sele och sulky, dom brukar minnas och att köra på hemmaplan förknippar dom inte alls som med på travbanan enlgigt mej =)..



funderar själv på att köra min travare lite för omväxlingsskull,men varken sele,sulky eller bra vägar för tillfället=)

2011-02-15 @ 22:15:12

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0