Fräschare än någonsin!

DATUM: 2011-01-28 / TID: 18:53:29


Nu är alla dagens sysslor gjorda! Hästarna är nyputsade från topp till tå, bortskämda med godis och står nu och smaskar i sig kvällsmaten :D

Blev så glad när jag för första gången på mycket länge fick lyfta upp Cindys högra bakhov för att kratsa, hon har ju tidigare inte ens kunnat stödja sig på det vänstra benet, så det har inte gått att lyfta upp höger utan att hon nästan ramlat. Det betyder ju att hon blivit mycket bättre, även om det är långt kvar tills det är helt bra, om det nu blir det vill säga :S Det är iaf framsteg! Jag lever på hoppet så länge det går.

Jippan är extremt kelsjuk just nu så jag fick allt stå och kramas lite med honom innan jag tempade honom och sedan kände igenom hans ben så de inte var svullna eller varma. Till min stora förvåning var Jippan otroligt fräsch i sina bakben idag. Inte för att han varit ofräsch innan, men han har alltid haft lite smågalliga bakben särskilt när han stått, vilket han gjort nu. De var helt snustorra och svala och fina, kanske gjorde susen ändå med lite smörjolja ;)

Jag är ju en riktig funderare när det gäller sånt här med sjukdomar, skador osv. Jag kan i stort sett sitta och fundera dagarna i ända, inte konstigt att jag får huvudvärk :O Jag funderar på varför det uppkommit, hur det uppkommit, hur man kan förhindra.. ja.. you name it! Idag slog det mig att förra sommaren åkte ju Jippan på något som gjorde att han blev väldigt gallig i sina bakben. Han fick även ökad puls och blev varm om benen och hovarna. Veterinären kom ut och påstod då att det var fång, vilket jag inte tror ett smack på! Efter det har han varit lite smågallig och varm till och från plus att jag många gånger känt hans puls ganska tydligt.

Eftersom den veterinären som var ute sa att en del hästar har lite kraftigare puls än andra så har jag inte tänkt mer på det. Men visst har jag lagt märke till det. I samma veva började han sparka bakut i högergaloppen och var extremt sur. Jag hade då ute hosvlagare + ET för en genomkoll utan något resultat. Min tränare trodde det berodde på styrkan, så jag har tränat och jobbat mycket på att få till styrkan i det varvet, utan större resultat. Funderar på om det kan ha varit så att han gått med detta problemet länge och jag hela tiden trott att det berott på styrkan.. Jag är som sagt en riktig funderare men såhär fräsch som han är nu har han som sagt inte varit på riktigt länge! Behandlingen kanske gör susen ändå ;) *hoppas*..

Får se hur det känns imorgon för då ska vi ut på en hela 15 minuter lång promenad ;) Jag saknar verkligen att rida!


Kommentarer
Postat av: josefine

Håller tummarna för att de gör susen! :D

2011-01-28 @ 20:30:20
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; verkligen! Mejla bild :D

2011-01-28 @ 21:37:53
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Carro

vad skönt! då gör ju medicinering och vila nåt bra iaf :) hoppas det håller i sig, och han blir helt återställd nu då. Och din andra pålla åxå såklart :)

2011-01-28 @ 22:11:04
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; nu är den uppe :)

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=%3Ca+href%3D%22http://satilaryttaren.blogg.se%22+target%3D%22_blank%22%3E%3Cimg+class%3D%22image%22+src%3D%22http://satilaryttaren.blogg.se/images/2011/reklam10_125585512.jpg%22%3C/a%3E

2011-01-28 @ 22:17:27
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0