Imorgon ringer jag kliniken...

DATUM: 2011-01-23 / TID: 18:27:41


...och bokar tid för Jippan :( Ni som inte följt oss tidigare vet heller inte att Jippan haft en del takt/rörelseproblem den sista tiden. Jag har liksom känt att det är något, men inte kunnat sätta fingret på vad det är då han inte är halt. Han har alltid haft lite problem med balansen och koordinationen så jag har trott att hans beteende han har nu berott på det.

Men idag blev vi filmade när vi tränade dressyr i ridhuset, även om han kändes kanonfin och verkligen gjorde allt jag bad honom om, så syns det på filmen att det är något som inte stämmer. Han får inte riktigt med sig vänster babken, det ser ut som om han kortar steget en aning. När jag böjer igenom honom tappar han takten och går på dubbla spår. När man ber honom att öka/länga traven lite så känns det som om han skjuter rygg och tar inte riktigt med sig vänster bakben. Jag får liksom inte fram honom, det känns som om han går med handbromsen i. I högergaloppen tänker han otroligt mycket bakåt och sparkar bakut, går även på dubbla sår, antagligen för att han inte får med sig vänster (ytter) bakben. Nu kan det ju likaväl sitta  i något utav frambenen, eller ryggen eller vart som helst, men utifrån det jag kan se kommer det från vb.

Så nu har jag beslutat att åka in och kolla om de kan hitta något fel, det behöver ju inte vara något allvarligt då han inte är halt. Jag hoppas på att det är någon SI-led eller liknande som spökar, som går att åtgärda. Han blev sådanhär i somras ett tag och jag åkte då in och gjorde ett böjprov på honom ua. Jag hade även ute en ET som inte kunde hitta något. Så förhoppningsvis kan de hitta någonting nu, annars är det väl bara så att han har taskig takt och koordination som går att träna bort. Det återstår att se.

För övrigt så var han verkligen superduktig idag. Han kändes som sagt fin, förutom att jag kände att han "tappade" bakbenet en del. Vänstergaloppen var otroligt fin idag, men i högergaloppen var det som sagt bakåttänk och galopp med röven innanför spåret.


Usch.. Jag mår verkligen inte bra när hästarna inte mår bra. Känns som att det varit tillräckligt med Cindy och allt nu, men jag får hoppas att hans prognos inte blir lika dålig som hennes.

Älskade lilla skrutthäst :love:

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Vad tråkigt!! :/ Men eftersom han varit såhär jämt, och du kollat honom i somras så vet du väl att det inte är något? Eller har han varit bättre och sedan nu har det kommit igen? :-(

2011-01-23 @ 22:22:50
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Diana

Får verkligen hoppas att det inte är något! Fina Jippan! <3

2011-01-24 @ 01:56:45
Postat av: Alexandra

Vilken fin häst du har!

Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt med din häst!

2011-01-24 @ 11:59:39
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Malin

Usch vad tråkigt! Måste ändå säga att jag "hoppas" att de hittar något felande, då får man iaf svart på vitt att något faktiskt är fel och att man kanske kan åtgärda det.

Lycka till på kliniken så håller jag och Prinsen tummar och hovar för er!

2011-01-24 @ 14:31:39
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: Hanna

Vilken tjusig bild.

Första gången jag kikar in här :)

2011-01-24 @ 22:38:40
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0