Lång dag - långt inlägg

DATUM: 2011-01-31 / TID: 20:33:19


Farsan ringde och väckte mig kl 05.15 imorse och Jippan hade fått en riktig febertopp på 39.7 grader:O Det var bara att slänga sig iväg till stallet och slänga av han täcket fort som attan. Han hade inte rört vattnet på hela natten, vilket aldrig är ett gott tecken. Han hade iaf bajsat ordentligt och kissat fastän han inte druckit på hela dagen igår plus natten.

Jag tempade honom flera gånger under morgonen och tempen sjönk ganska kraftigt och slutade på 38.6. Ringde veterinären så fort de öppnat kl 8 och rådfrågade hur jag skulle göra. Han tyckte att jag kunde avvakta sålänge han var pigg och tempen var på väg ner. Så jag fick slänga mig iväg till jobbet där jag skulle vara kl 8.45. Väl framme på jobbet undrade dem vad jag gjorde där när jag skulle börja 12.. Fy fasen, det är verkligen inte min tid just nu vilket jävla oflyt jag har!

Mamma åkte bort och tog tempen på Jippan kl 12, då hade han 38.4 i temp så hon stannade kvar där till kl 17 då jag kom dit. Han har fortfarande inte druckit en droppe vatten och nu börjar jag bli riktigt orolig. Han äter ju ändå hö så han borde ju bli törstig. Erbjöd han lite blött betfor men nädå, han springer i stort sett och gömmer sig för att slippa se det. Gav han istället musli vilket han åt direkt. Då började jag fundera på varför han äter allt torrt, men varken betfor som legat i vatten eller vatten öht. Jag provade att dela ett knäckebröd och doppade halva i vatten och halva behöll jag torrt. Det torra åt han med en gång medan den delen som var doppad i vatten vägrade han äta. Då slog det mig att det måste vara något fel på vattnet (Jippan är otroligt överjävlig om det är minsta lilla förändring). Kom snabbt på att farsan kalkat brunnen i lördags eftermiddag och efter det har han inte velat dricka. Så jag for iväg till min faster med en 25 liters dunk och fyllde med vatten och hällde upp i hans hink..men nä han går inte ens i närheten av hinken, precis som om den skulle käka upp honom.. Får hoppas att han dricker under natten, annars kommer jag att ringa ut veterinären direkt imorgon bitti. Det kommer jag troligen att göra i vilket fall för nu är det verkligen något som inte stämmer. Nu har jag plockat bort allt vad mat heter, för dricker han inte är ju risken stor att han får stopp i magen.

Får se vad han har för temp ikväll och om han fått i sig något vatten eller inte :S

Vill be om ursäkt om jag är lite disträ här på bloggen, men det är sjukt mycket just nu och jag hinner och orkar inte riktigt med. Jag läser alla kommentarer och jag uppskattar allt stöd jag får, men jag har inte riktigt hunnit svara på alla kommentarer än. Hoppas ni har förståelse för det.

Som om det inte skulle vara nog så är jag påväg att bli sjuk. Jag fryser, har huvudvärk och mår illa :(


Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:

Måste bara berätta. Hade en vän över för ett tag som råkade överse vad jag hade på skärmen och det var din blogg. även hon tyckte din häst var riktigt läcker.

dressyrtant bör tilläggas ;-)



känn ingen press att svara på mina kommentarer.=) det behöver du inte göra .Och jag förstår verkligen om det är fullt upp just nu.

Krya på dig.



mvh/Q

2011-01-31 @ 21:41:58
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0