Nu får det väl räcka?

DATUM: 2011-03-08 / TID: 18:51:14


Åkte ut till stallet efter jobbet. Det första jag gjorde var att känna igenom Jippans ben som var kanonfint. Inte den minsta lilla gallan. Däremot fick jag en chock när jag tog av honom täcket och upptäcker världens knöl på halsen :( Vet i tusan vad det kan vara, men den var mjuk iaf så jag misstänker att det kan vara en hematom eller något liknande.

Hade tänkt att ge mig ut på en tur i skogen, men eftersom det nästan blåste storm så bestämde jag mig för att longera lite på banan istället. Tur var väl det, för Jippan började hosta 4-5 ggr och verkade allmänt seg så jag skrittade honom lite samt tog lite trav för att se hur han rörde sig, sen gick jag in i stallet igen då han inte alls var sig själv. Han brukar ju hoppa och skutta när jag longerar och allmänt bete sig som en liten tupp, men idag var han väldigt lugn och dämpad.

Tempade honom och han
hade såklart temp. 38.7 grader :( Kan ju vara så att det bara är en "vanlig" förkylning då han både är snuvig och hostar. Tempade honom för någon timma sedan innan jag åkte därifrån och då hade tempen stigit till 38.9, så jag antar att han är påväg mot en febertopp. Pappa skulle tempa honom senare ikväll så hör han av sig. Jag blir helt trött på allt och det känns inte rättvist mot Jippan att han ska få må så här dåligt heller. Jag avvaktar och ser vad som händer, om han eventuellt kan få en antibiotika kur om han inte blir bättre. Blir han inte frisk nu är det nog tyvärr så att han aldrig blir frisk :( Känns som jag gjort allt vad jag kunnat, men snart finns det inget mer att göra. Det blossar upp nya saker varje dag och jag tappar helt enkelt kontrollen.

Bild på knölen. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?!

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Kommer du online på msn nått i dag?

mvh/Q

2011-03-08 @ 20:18:09
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: emilia

antingen en spark av en annan häst, eller ett bett, så länge den inte blir hård så är det ingen fara. se till att hans feber försvinner och att knölen blir minder och inte hårdnar. då är det nog ingen fara. så länge han äter och dricker. du får hålla koll :) men hoppas det inte är nån fara. du kan försöka massera knölen, kan hjälpa :) kram!

2011-03-08 @ 21:23:38
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Malin

ajdå, det såg inte kul ut :(

2011-03-09 @ 19:10:14
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Sandra

Foderstrupsförstoppning! Min häst hade det, och höll på att stryka med. Sitter det i strupen är det garanterat det. Hostar han och det börjar rinna slem o liknande är det garanterat fsfs. Usch, jag hoppas verkligen inte att det är det. Om det är det, ge han ingen mat, och försök försiktigt massera lös matklumpen, och ring veterinär!

2011-03-09 @ 20:37:16
URL: http://pei.blogg.se/
Postat av: Frida

Ojj har han fått den bara sådär? :o Brukar han vara sjuk eller vad menar du med " Blir han inte frisk nu är det nog tyvärr så att han aldrig blir frisk"? :(

2011-03-10 @ 18:25:07
URL: http://fritzzjavel.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0