Ingen diagnos

DATUM: 2011-05-12 / TID: 18:12:26


Ursäkta fruktansvärt dålig uppdatering. Jag har helt enkelt inte orkat pga allt som hänt nu den senaste tiden...

Antibiotikan eller aspirinet gav ingen som helst verkan på Jippan och förra fredagen ringde jag upp till kliniken och sa att han måste få någon typ av smärtstillande tills provsvaren kommit. Min veterinär skrev då ut Metacam till honom vilket han svarade ganska bra på. Under förra helgen var han ganska mycket bättre och hans knöl/lymfkörtel hade gått ner och var inte alls lika svullen.

I måndags kväll ringer pappa till mig
och säger att Jippan är kraftigt försämrad och kan knappt gå utan att ramla ihop. Satte mig i bilen fort som satan och åkte till honom.
Mycket riktigt så står Jippan och kan inte ta ett steg. Försökte få han att vända sig om men han bara skrek. Dessutom hade han så ont att han flåsade som en dåre, det var hemskt! Då bestämde jag mig för att nu har det gått för långt, sådanhär vill jag inte se honom. Det var som en kniv i hjärtat på mig och jag bara satte mig ner och skrek.

Bestämde mig för att ringa ut
veterinären och avliva honom på plats. Jag själv klarade inte av att ringa så pappa försökte få tag på jourhavande veterinär i distriktet, men det var upptaget. Fick sådan panik att jag ringde på jouren till kliniken och de sa att jag fick komma in på en gång. Det värsta var att jag vägrade utsätta Jippan för en sista transport till kliniken när han hade så ont att han inte kunde röra sig. Det hade inte varit ett värdigt slut för honom.

Han på kliniken ringde upp "min" veterinär och tyckte att jag skulle ge han en dos metacam. Det behövdes dock inte, för Jippan hade inte längre ont och han hade slutat flåsa så vi bestämde att jag skulle köra in honom på tisdag morgon(dagen efter).

Väl inne på kliniken är han fruktansvärt stel och går helt vingligt. Han pep och skrek så fort de försökte ta på hans knöl. Vi fick skriva in honom och jag krävde att han skulle få någon typ av smärtstillande, vilket de lovade mig! Jag vägrade gå och veta att han skulle ha ont en hel dag inne på kliniken. Men det visade sig sen att han inte hade fått något smärtsillande (jag blev rasande kan jag säga). Anledningen till detta var att de skulle kunna lokalisera hans smärta mer.

På eftermiddagen ringer en annan veterinär upp (kan säga att det är 4 veterinärer som undersökt Jippan utan att kunna säga vad felet är). Provsvaren på biopsin från knölen hade kommit och visade lite tecken på inflammation. Men inte mer än så. Jag sa då till denna veterinär att om de inte hittar något under dagen så vill jag inte att han plågas mer utan de får helt enkelt ta bort honom.

Dagen efter ringer min vanliga veterinär upp mig och låter alldeles konstig. Hon berättar då att läget är oförändrat och att de nu har väldigt starka misstankar om att han har cancer i lungorna (de har alltså skitit fullständigt i hans knöl och enbart fokuserat på lungorna). Hon frågade om jag ville ta bort honom och sedan skicka honom på obduktion eller så kunde de göra ett sista test för att verkligen konstatera att det var cancer, genom att ta ett prov på vätskan kring hans lungor. Kan säga att jag bröt ihop totalt på jobbet och fick åka hem.

Hon menade på att det var ett dyrt prov osv.. Det kanske låter hemskt, men Jippan har plågats med diverse biopsier, prover, röntgen mm att jag kände att det var lika bra att ge honom en sista chans och då veta att det verkligen inte finns något mer att göra.

Igårkväll fick vi hämta hem honom, kändes fruktansvärt hemskt då provsvaren skulle komma redan idag. Eftersom de hade så stark misstanke om cancer så kändes det på något sätt fel att ta hem honom. När han kom hem blev han dessutom superglad och blev helt skogstokig och kelsjuk.

Idag har jag suttit i ren panik och stirrat in i väggen och väntat på att pappa ska ringa upp om provsvaren. Tack och lov var det inte cancer han hade. Nu har de tagit prover på både vätska, biopsi i lungan, blodprover mm. så nu kan man förhoppningsvis utesluta lungcancer.

Nu ska han äta kortison under en 3 veckors period för att se om han bättrar sig. Det är ju som sagt den där knölen som ställer till det för honom. Tycker faktiskt han svarat ganska bra på kortisonet hittills, men vi får se hur det går. Nu ska jag ha kontakt med min veterinär minst 1 gång i veckan för uppdatering. Alla på kliniken är väldigt angelägna om att veta hur han mår (han är ju trots allt stamkund där). Veterinärerna har som sagt ingen aning om vad som är felet på honom och har inte kunnat ställa en diagnos, prognosen är väldigt avvaktande vad gäller Jippan. Vad som helst kan hända, men nu hoppas jag på kortisonet som ett sista halmstrå.

Kommentarer
Postat av: Anette Nord

Tänker på dig, sänder en hel hög med styrkekramar.

Hur det än blir så är jag övertygad om att du tar rätt beslut!

2011-05-12 @ 23:17:53
URL: http://anette-nord.blogspot.com
Postat av: camilla

Gud fy fan vad jag tycker synd om er... Du är grymt stark även om det inte kanske känns så nu, hoppas verkligen på dte bästa för er

2011-05-13 @ 09:32:29
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Julia

nämen fy fan vad orättvist, tycker så hemskt synd om er!! :'( låter som en mardröm det där, men jag önskar av hela mitt hjärta att det kommer ordna upp sig! vill så gärna för eran skulle att ni ska klara er igenom detta och stå starka och friska tillsammans igen! kram julia

2011-05-13 @ 22:49:25
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

urs, jag kan inte ens tänka mig hur jävligt de du går igenom är. det allra värsta är ju att inte veta vad de är för fel, och vad som orsakat de? Jamenar hur började allting egentligen? Känns som du haft nog med otur nu =( hålller alla tummar i världen för er och hoppas han bättrar sig nu!!!

2011-05-14 @ 12:49:43
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/
Postat av: Marie

Hoppas de hittar vad som är fel snart.. Och bra att du skäller på veterinärerna när de säger en sak och sen gör en annan, sjukt dåligt gjort av dem.

2011-05-14 @ 14:32:52
Postat av: Emelie

Herregud, jag lider med dig. Får tårar i ögonen av att läsa det. Hoppas verkligen att allt löser sig !

Massa styrkekramar

2011-05-14 @ 18:30:56
URL: http://emeliel.devote.se
Postat av: Malin

vet hur jobbigt de är att se sina älskade hästar lida!



ja tror du kommer göra de rätta beslutet hur de än blir,glöm aldrig att tid & kärlek löser det mesta.

Min ponny blev bra trots att veterinären sa att hon aldrig skulle bli något mer än högst sällskapshäst,idag gick hon ett SM 2 år efter skadan.



Fortsätt alltid kämpa. Sänder massa kärlek till er båda.

2011-05-14 @ 22:46:26
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Det är riktigt jobbigt att läsa,ja lider med dig.Att se sin bästa vän ha så ont måste va fruktansvärt:( Tänker på er o skickar styrkekramar<3

2011-05-15 @ 11:41:00
Postat av: Anna

Jag håller alla tummar och hoppas att det snart vänder, att det blir bra igen... FORT!



Kämpa vidare.

2011-05-15 @ 13:11:47
URL: http://luvan1985.wordpress.com/
Postat av: Diana

Usch, verkligen jätte jobbigt att läsa.. Tycker verkligen synd om er och jag hoppas att det löser sig för er. Du är stark Jennie! Massa styrkekramar till dig! <3

2011-05-15 @ 22:05:26
Postat av: Diana

Usch, verkligen jätte jobbigt att läsa.. Tycker verkligen synd om er och jag hoppas att det löser sig för er. Du är stark Jennie! Massa styrkekramar till dig! <3

2011-05-15 @ 22:06:21
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

men usch :( fina jippan <3 Håller tummarna för er båda!

2011-05-16 @ 18:10:07
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Usch så hemskt det låter:( håller tummar och tår för din fina travare!!

2011-05-16 @ 18:51:45
URL: http://zkold.devote.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Tack Jennie! Hur är läget med Jippan? Har han blivit nå bättre av kortisonet?

2011-05-19 @ 12:25:21
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

Men usch va hemskt. Hur går allt nu då?

2011-05-19 @ 21:42:42
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

Men usch va hemskt. Hur går allt nu då?

2011-05-19 @ 21:42:52
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hejdär!..

Har precis börjat läsa din blogg. Beklagar verkligen, inge kul när ens hjärtan är dåliga :(.. Hoppas allt ordnar sig till de bättre! Kraam!!

2011-05-19 @ 23:28:49
URL: http://viggenochjag.blogg.se/
Postat av: Jenny Norrgård

VI håller tummarna för er!! Kram på er!

2011-05-29 @ 23:07:50
URL: http://kallblodochvarmblod.bloggplatsen.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin
En ridtravares vardag -


RSS 2.0